Jak dobrać rozmiar roweru pod swój wzrost? Dawno temu kupowało się rower jaki był, nikt nie zwracał uwagi na rozmiar. Dzisiaj sytuacja się zmieniła diametralnie. Rower kupujemy na wymiar, podobnie jak buty.
Dzisiaj podpowiem Ci na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru i co należałoby poprawić, lub wymienić. Sprzedawane rowery z ” półki” są uśrednione względem wzrostu, ale nie względem budowy końcowego użytkownika
Spis treści
Rozmiary ram rowerowych
Najprościej ujmę to w tabeli, więc przedstawia się to następująco:
Rozmiar ramy – rowery górskie (MTB)
Rozmiar wielkość ramy (cale) wielkość metryczna (cm) wzrost
XS 14″ 36 152-157
S 16″ 41 162-167
S/M 17″ 43 167-174
M 18″ 45 174-179
M/L 19″ 48 179-185
L 20″ 51 185-190
L/XL 21″ 53 190-195
XL 22″ 55 195- max
Rozmiar ramy – Rower trekkingowy i miejski:
Rozmiar wielkość ramy (cale) wielkość metryczna (cm) wzrost
S 17 42 152-162
S/M 18 46 162-167
M 19 48 167-172
M/L 20 51 172-175
L 21 53 175-177
L/XL 22 55 177-181
XL 23 58 181-187
Rama rowerowa – Sloping
Sloping, co to takiego? To konstrukcja ramy, gdzie przy zachowaniu wszystkich głównych kątów, górna rura ramy zostaje obniżona. Stosuje się to głównie w rowerach górskich, ale też coraz częściej w rowerach trekkingowych i szosowych.
Po co się stosuje sloping? Gdy zsuwamy się z siodełka a stopy tracą kontakt z pedałami lądujemy kroczem na górnej rurze roweru, obniżona rama (sloping) zapobiega tym urazom oraz ułatwia wsiadaniu na rower.
Jak możecie zauważyć na rysunku powyższym różnica na wysokości jest widoczna a kąty ramy są nie zmienione. Wysokość siodełka regulowana jest dłuższą sztycą.
Jak dobrać odpowiedni rozmiar roweru do wzrostu?
Znając już rozmiary ram i własny wzrost, możemy określić który rower będzie dla nas pasował, ale sam rozmiar to jeszcze nie wszystko. Każdy ma różną budowę ciała. Jedni mają długie ręce a nogi mogą mieć krótkie, albo odwrotnie. Dlatego aby uniknąć kontuzji w czasie jazdy trzeba też umiejętnie dobrać pozostałe komponenty.
Wspornik kierownicy, sztyca pod siodłowa, pozycja siodełka względem ramy i mostka to wszystko ma duży wpływ na komfort jazdy a także na osiągi. Możemy tracić sporo cennej energii, którą moglibyśmy wykorzystać na efektywność, dlatego rozmiar i odpowiednie ustawienie pozostałych części to podstawa przy kupnie roweru.
Jak dobrać rozmiar roweru pod swój wzrost? Zanim kupisz rower, zmierz siebie.
Wybierasz się do sklepu po zakup roweru? Świetna decyzja! Ale dobrym posunięciem jest, abyś wziął do ręki miarę i pomierzył się. Pierwsze co powinieneś zmierzyć to własny wzrost, najlepiej to zrobić w cienkich skarpetkach, lub boso. Drugi ważny pomiar to stojąc płasko na ziemi zmierz odległość od krocza do ziemi, dzięki temu będziesz pewny jaki rozmiar ramy będzie odpowiedni i czy pozycja na rowerze będzie wygodna. Z tą wiedzą wybór w sklepie będzie łatwiejszy i będziesz też pewny, że doradzający nie będzie Ci chciał sprzedać tego co mu zbywa, a tak czasami się niestety zdarza.
Rower damski i męski, jakie są różnice?
W rowerach miejskich, czy trekkingowych różnice są z reguły oczywiste. Rura górna jest obniżana w rowerach damskich a w męskich jest jak w starych „Ukrainach” 😀
To klasyczny podział, lecz w ostatnich latach różnice nie są tak oczywiste jak kiedyś, zwłaszcza w rowerach górskich. Dlatego ramy górskie maja większe zróżnicowanie w rozmiarach. Wyglądem nie różnią się wiele, lecz rozmiarem. Kobiety z reguły są drobniejsze i niższe od mężczyzn i to one najczęściej będą korzystały z mniejszych rozmiarów ram. W ramach trekkingowych górna rura nie jest całkiem obniżana lecz przypomina ramę męską z tym, że jest zdecydowanie niżej niż tradycyjny męski odpowiednik. Na takich ramach może wygodnie jechać i kobieta i mężczyzna o niższym wroście, także taka rama jest też bardziej uniwersalna. Sloping w rowerach trekkingowych spowodował, że nie tylko ujednolicił „krój” roweru, lecz dał także komfort jazdy dla obu płci.
Jak dobrać rozmiar roweru pod swój wzrost? Podsumowanie
Wiesz już jak mierzy się ramę w rowerze, dowiedziałeś się też jak zmierzyć siebie i jakie punkty podparcia wpływają na komfort i wydajność jazdy. Teraz uzbrojony w tą wiedzę możesz iść do sklepu po nowiutki rower „uszyty” na Twoją miarę. A co można robić mając rower? Zapraszam do przeczytania tego artykułu