Spis treści
- 1 Jaka pompkę rowerowa kupić? Rodzaje pompek rowerowych? By utrzymać właściwe ciśnienie w oponach potrzebujesz pompki rowerowej. Jest kilka rodzajów pompek. To zależy jaki masz zastosowany wentyl w dętce.
- 2 Jaką pompkę rowerową wybrać?
- 3 Ciśnienie w oponach to ważna sprawa!
- 4 Rodzaje pompek rowerowych:
- 5 1. Ręczne
- 6 2. Pompka stacjonarna (podłogowa)
- 7 3. Pompki na CO2 (dwutlenek węgla)
- 8 4. Pompka do opon bezdętkowych- typu Tubeless.
- 9 Podsumowanie
Jaka pompkę rowerowa kupić? Rodzaje pompek rowerowych? By utrzymać właściwe ciśnienie w oponach potrzebujesz pompki rowerowej. Jest kilka rodzajów pompek. To zależy jaki masz zastosowany wentyl w dętce.
Jaką pompkę rowerową wybrać?
Na stacjach benzynowych działają kompresory, ale często nie mamy czasu już tam podjechać lub po prostu są zepsute.
Najlepiej mieć własną pompkę, a nawet dwie. Jedną podręczną montowaną pod koszyk bidonu lub chowaną do plecaka rowerowego, a drugą stacjonarną w domu.
Nawet solidne pompki to nie duży wydatek w porównaniu do innych akcesoriów rowerowych.
Dobrze napompowane koła zwiększają komfort jazdy i chronią przed przedwczesnym zużyciem opon.
Ciśnienie w oponach to ważna sprawa!
Najpierw sprawdź maksymalne i minimalne ciśnienie w oponach zalecane przez producenta do którego możesz dopompować oponę. Informację tę znajdziesz na oponie.
Następnie wybierz pompkę, która sprosta tych wymaganiom. W przypadku pompki ręcznej musisz kupić nieco mocniejszą, gdyż będzie Ci ciężko osiągnąć odpowiednie ciśnienie, a jeżeli to zrobisz to z dużym wysiłkiem.
Skutki zbyt wysokiego ciśnienia to pęknięcie dętki a w najgorszym wypadku rozerwanie opony co będzie skutkowało dużym wydatkiem..
Skutki zbyt niskiego ciśnienia to parcenie ogumienia, przebijanie dętek czyli łapanie tzw. snake
Gdzie będziesz jeździł?
Szosa wymaga wysokiego ciśnienia w oponach nawet 12 czy 16 bar. W terenie ciśnienie jest znacznie niższe oczywiście zależy to od umiejętności ridera i warunków panujących w danym momencie oraz od trudności tarasy jaką wybraliśmy.
Sprawdź jaki masz wentyl.
Dopasuj pompkę do rodzaju wentyla. Mamy zawory tradycyjne (DV), samochodowe (AV autowentyl) i sportowe presta (FV). Rodzaje wentyli o nich pisze tutaj.
Rodzaje pompek rowerowych:
1. Ręczne
Mają minimalny rozmiar, są podręczne. Mają uchwyty do zamontowania na ramie. Mogą być plastikowe lub aluminiowe. Te drugie są nieco większe i wytrzymalsze, ale i więcej ważą. Ja mam plastikową i doskonale się sprawdza. Są tanie. Cena dobrej pompki waha się w granicach plastikowe 20-40zł, z aluminiowym korpusem oraz wskaźnikiem ciśnienia ok. 50-100zł w zależności od producenta. Najlepiej jest wozić pompkę i dętkę ze sobą. Nawet, gdy nie umiesz jej zmienić ktoś Ci pomoże, ale niekoniecznie będzie mieć ze sobą cały potrzebny Ci zestaw ratunkowy.
*Fajnie, gdy pompka ma podwójną końcówkę do pompowania wentyli samochodowych i tradycyjnych. Dzięki dwóm niezależnym otworom nie trzeba się męczyć z przekładaniem końcówek, a pompka jest gotowa natychmiast do użycia do każdego rodzaju koła. Nawet, gdy masz w tej chwili jeden rodzaj wentyla to może kiedyś to się zmienić np. zmieniając rower.
*reduktor do pompowania nie jest obowiązkowy, lecz może okazać się pomocny. Zakładamy go na wentyl, przez co o wiele trudniej go złamać podczas pompowania (przydatny zwłaszcza przy zaworach Presta).
*teleskopowy tłok ułatwia pompowanie poprzez wydajniejsze wtłaczanie powietrza do dętki rowerowej ( występuje w wybranych modelach pompek).
2. Pompka stacjonarna (podłogowa)
Pompki stacjonarne są duże i wydajne. Nie musimy ich ustawiać przy rowerze, gdyż zwykle mają dłuższy wężyk który pozwala nam ustawić ją w dowolnym miejscu. Pompki mają dźwignię blokująca końcówkę by nie odpadała od wentyla. Pompki podłogowe pozwalają na szybsze napompowanie kół bez wysiłku oraz do dużo większego ciśnienia. Dodatkowo przydadzą się do napompowania np. materaca wodnego. Przydatne są przy rowerach szosowych bo dmuchają powietrze nawet do 16 barów.
*Pompka stacjonarna powinna być wyposażona w manometr, czyli miernik ciśnienia. Nie jest on bardzo dokładny, ale wystarczy by napompować opony do bezpiecznego ciśnienia. Jeżeli potrzebujesz bardziej precyzyjnej informacji to dokup manometr oddzielnie.
Pompka stacjonarna na co zwracać uwagę?
– Z jakiego materiału wykonany jest korpus pompki. Korpus pompki rowerowej stacjonarnej wykonany z tworzywa sztucznego( plastiku) jest najmniej pożądany. Duża zaletą jest jego niska waga, ale niestety taka pompka nie jest stabilna, możemy osiągnąć niewiele większe ciśnienie jak przy pomocy dobrych pompek ręcznych.
Dużo lepszym rozwiązaniem jest zakup pompki stacjonarnej z korpusem stalowym lub aluminiowym to najtrwalsze i bardzo wytrzymałe pompki stacjonarne. Mimo wyższej wagi będą nam służyć przez długi czas. Napompujemy nimi do 16 barów( w zależności od producenta) lekko i przyjemnie.
– Duża, stabilna podstawa w znacznym stopniu zapobiega wywracaniu, najlepiej gdyby była stalowa lub aluminiowa.
– Długi wąż.
– Manometr to już chyba standard w pompkach stacjonarnych
-Chyba najważniejszy element pompki stacjonarnej głowica/końcówka pompująca powinna obsługiwać każdy rodzaj wentyla (Kompatybilna z DV/AV/FV –rodzaje wentyla o nich piszę tutaj).
3. Pompki na CO2 (dwutlenek węgla)
-w takiej pompce stosowany jest pocisk ze sprężonym gazem czyli tzw. szybki szot. Nie musimy się wysilać, pojemnik z dwutlenkiem węgla błyskawicznie napompuje nam koła. Najczęściej takie rozwiązania stosowane są na zawodach gdy liczy się czas. Docenią go również osoby które pragną zminimalizować wożony ze sobą sprzęt.
4. Pompka do opon bezdętkowych- typu Tubeless.
Tym różnią się od zwykłych pompek, że najpierw pompujemy zbiornik na powietrze, a kiedy uzyskamy odpowiednie ciśnienie dźwignią lub przyciskiem uwalniamy skumulowane powietrze i wpuszczamy je do opony. Powietrze powinno być możliwie jak najszybciej wtłoczone do opony która odpowiednio szybko wskakuje w ranty obręczy i się uszczelnia. Pompka do opon bezdętkowych, działa jak kompresor i również nim świetnie napompujemy takie koła. Spotykamy konstrukcje dwa w jednym, czyli z wbudowaną pompką lub kupujemy tylko zbiornik na powietrze i używamy własnej pompki. Jest to dobre rozwiązanie dla osób które mają dobrą pompkę w domu.
Podsumowanie
Pompki rowerowe nie są przesadnie drogie, a warto ją mieć w domu i w podróży, gdy na pewno się przyda. Nawet tania pompka spełni swe zadanie, jeżeli dobrze dobierzemy ją do naszego wentyla, lecz ciężej jest nią dopompować do zalecanego ciśnienia. Wybierz pompkę, napompuj koła i w drogę.
Jakie ciśnienie w kołach rowerowych powinno się stosować możecie przeczytać tutaj: