Jaki rower na wyprawę?

Jaki rower na wyprawy?

Jaki rower na wyprawę? Jak przygotować rower do drogi? Postaram Ci przybliżyć ten temat, gdyż sam wielokrotnie podróżuję w ten sposób.

Rower na wyprawę, jaki byłby najlepszy?

Odpowiedź na powyższe pytanie zależy od tego co planujesz zrobić i w jakim terenie. Ale po kolei. Złóżmy, że chcesz mieć rower do trudnego terenu, gdzie będzie sporo kamieni korzeni, może i błota. Chcesz wybrać się na parę dni, więc będziesz potrzebować trochę bagaży, które też będzie trzeba spakować na rower. Istnieje wiele rozwiązań, na przykład możesz kupić gotowy rower specjalnie wyprawowy i to byłoby najlepsze rozwiązanie, lecz drogie. Drugi sposób to poskładać samemu takie cudo, albo masz już jakiś rower i chciałbyś go przerobić na rower wyprawowy. Ten ostatni pomysł wydaje się być najciekawszym, bo najtańszym. Jest jednak pewna pułapka, nie każdy rower będzie się nadawał na przerobienie.

Co powinien posiadać rower wyprawowy?

Pierwszą rzeczą oprócz ramy to mocne koła, to one będą przyjmować najgorszą „robotę”.

Drugą istotną sprawą jest możliwość zapakowania bagażu, więc bagażnik, lub możliwość zamontowania bikepacking na rower. Trzeba też pamiętać o napędzie, w ciężkim terenie musi sobie poradzić inaczej będziesz musiał większość drogi go pchać.

Trek 1120
Rower wyprawowy Trek 1120

Trek 1120 może być przykładem jak powinien wyglądać taki rower na wyprawę. koła 29+ i prosty napęd z pojedynczą zębatką z przodu. Jeśli posiadasz odpowiedni rower możesz go przerobić, aby spełniał odpowiednie kryteria. Większość rowerów będzie spełniać te wymagania, gorzej może być z rowerami typu full. Rower z pełną amortyzacją, raz jest cięższy i dwa ma ograniczone możliwości przytroczenia czegokolwiek do ramy. Posiadasz rower górski i chcesz go zabrać na wyprawę.  Zwróć uwagę na ramę roweru, jakiej szerokości opony możesz założyć. Od tego będzie zależeć czy Twój rower podoła w terenie. Nie zawsze szersza opona będzie lepsza, ale nie będziesz ograniczony w wyborze terenu. Jeśli Twój rower będzie przewoził bagaż zwróć też uwagę na piasty i całe koła, czy one wytrzymają to gdzie chcesz je zabrać.

Koła

Koła to najważniejsza część roweru, to one Cię niosą i wszystko co se sobą zapakujesz. Muszą też wytrzymać przeszkody w terenie a to dodatkowe obciążenia. Jeśli planujesz zbudować koła od początku to zastanów się nad piastami z łożyskami maszynowymi np. firma Novatec tworzy piasty wysokiej klasy i ma przystępną cenę.

Piasta Novatec D042SB 8/9/10HT kosztuje ok 180/200zł a posiada 4 łożyska maszynowe i jest przystosowana do kaset 8-10rzędowych.

Piasta Novatec D042SB 8/9/10HT
Piasta Novatec D042SB 8/9/10HT

Dodatkowo jest też solidnie uszczelniona. Producent Novacec zakwalifikował tą piastę do produktów o przeznaczeniu do Enduro i All Mountain. To tylko jedna z wielu propozycji, które można znaleźć na rynku. Kolejnym podzespołem to obręcz, tutaj też jest sporo do wyboru od DT Swiss po Sunringle

ENVY SPAWANE TYŁ 20 406 32S, CZARNY
ENVY SPAWANE TYŁ 20 406 32S, CZARNY

I na koniec szprychy, powinny być nierdzewne niekoniecznie cieniowane i splot na 3 krzyże, to najsztywniejsze zaplecenie.  Szprychy DT, Sapim, Dartmoor, CNSpoke to grupa producentów wysokiej jakości szprych. Teraz pozostaje odpowiednio to wszystko poskładać. Aby nasze koła były niezawodne potrzeba prawidłowo je zapleść i z odpowiednią siłą. Centryczność koła wpływa na komfort jazdy, ale równa siła naciągu szprych sprawia, że koła będą się toczyć bezawaryjnie. Koła mamy już skompletowanie teraz czas na napęd.

Napęd w rowerze wyprawowym

Tutaj sprawa nie jest już tak oczywista jak by się mogło wydawać. Zacznijmy od tego gdzie chcesz pojechać takim rowerem. Czy będzie to pustynia, a może góry, korzenie i błoto? Czy teren będzie bardziej płaski czy górzysty? Pamiętaj, że rower wyprawowy porusza się w każdych warunkach i żeby nie przesadzić i nie pójść w skrajność trzeba dobrze wyważyć przełożenia w rowerze. Ten typ roweru to nie wyścigówka dlatego przełożenia dobrze uśrednić w kierunku bardziej górskiego, tzn więcej przełożeń wolniejszych niż szybszych. Korba pojedyncza z 24, 28 zębów powinna się dobrze sprawdzić w takim rowerze. Przełożenia w tyle to od 10, 12 wszystko tu będzie zależeć od budżetu i od tego co chcesz osiągnąć. Przy słabszej kondycji warto rozpatrzeć kasetę 10, 12 rzędową z większą tarczą i 24 zębatką z przodu, będzie wolniej, ale łatwiej taszczyć siebie i załadunek w trudnym terenie.

Mechanizm korbowy Stylo 6K Eagle DUB
Mechanizm korbowy Stylo 6K Eagle DUB

Sakwy czy bikepacking?

To pytanie zależy dużo od tego na jak długo planujesz wyprawę, ile sprzętu ze sobą zabierzesz i czy będziesz po drodze się zaopatrywał, czy chcesz być samowystarczalny.

Sakwy wymagają bagażnika aby je zamocować do roweru, ale mają większą pojemność bagażową. Gdy planujesz wielodniowe wyjazdy albo nawet wielotygodniowe tam gdzie niema możliwości zaopatrzenia sakwy mogą być nieodzowne. Do kompletnego zestawu sakw, czyli przód i tył zmieścisz ok  130l pojemności (wziąłem pod uwagę komplet moich sakw Crosso)

rower trekkingowy z kompletem sakw Crosso (bez wora transportowego)
Mój rower trekkingowy z kompletem sakw Crosso (bez wora transportowego)

Takie rozwiązanie daje możliwość sporego załadunku i można bez „pomocy” z zewnątrz przejechać naprawdę daleko. Mają też jedną wadę jeśli chodzi o przedzieranie się między krzakami. Sakwy wystają sporo poza obrys roweru i wszystko jest szersze dlatego trzeba manewrować tak, aby się przecisnąć między przeszkodami. Jeśli odcinek terenu jest naprawdę trudny to można szybko zdjąć sakwy z roweru i przenieść wszystko pojedynczo do miejsca gdzie teren umożliwia dalszą jazdę.

Bikepacking to zestaw sakw montowanych bezpośrednio do roweru. Idealne rozwiązanie na szybkie wypady w trudny teren. Mamy do dyspozycji sakwę trójkąt do ramy, przednią sakwę montowaną do kierownicy i tylną torbę pod siodłową (największą). Jednak taki zestaw nie jest tak pojemny jak wcześniej opisywane sakwy. W tej konfiguracji minimalizm to główne założenie takiej wyprawy. Tutaj zabierzemy lekki śpiwór palnik z mniejszym garnczkiem, matę i trochę odzieży. Jeśli wybierzesz drogę, gdzie możesz się zaopatrzyć jak np. schroniska to też spędzisz paręnaście dni w terenie.

Rama rowerowa.

Specjalnie na koniec pozostawiłem kwestię ramy, gdyż zakładam, że masz już jakiś rower i chcesz go przerobić na rower wyprawowy. Do tego typu powinna nadać się każda sztywna rama MTB z odpowiednią szerokością widełek z tyłu, chodzi o szerokość opony. W terenie przyczepność opony ma większe znaczenie niż szybkość. Zawsze można założyć węższą oponę do szerszych widełek a odwrotnie już nie. Czy rower w pełni amortyzowany się nada do takiej konstrukcji? Wszystko zależy od tego jaka to rama, ale dodatkowa waga sprawi, że taki rower będzie gorzej się sprawdzał w czasie podjazdu, albo wtedy, gdy przyjdzie go po prostu pchać. Poza tym wiele rowerów zawieszonych jest pozbawiona możliwości troczenia bagaży do ramy, gdyż po prostu służą do czegoś innego 🙂

Jeśli posiadasz sztywną ramę na koła 27.5 tzw „+”  albo 29″ to będzie ciekawa opcja do takiej konstrukcji roweru wyprawowego.

Posłużę się tu przykładem roweru Trek x-Caliber na sztywnej ramie, który też ma pełny potencjał, aby zrobić z niego rower na wyprawę w teren. 🙂