rower-crossowy-damski-trek-dual-sport-2-2021-srebrny_1_1

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych? porady

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych? porady. Utrzymując właściwe ciśnienie w oponach nie tylko chronisz swój rower przed nadmierną eksploatacją, lecz również zwiększasz komfort jazdy. Gdy masz za dużo ciśnienia w oponach zmniejszasz swoją przyczepność i bezpieczeństwo jazdy, gdy jest go za mało wówczas jest duży opór toczenia i szybciej się męczysz.

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych? porady

Nie jedna niespodzianka czeka Cię na drodze. Wentyl może być lekko nieszczelny lub nagle skończy się asfalt i przebijesz dętkę szosówki na korzeniach. Najlepiej byłoby wozić ze sobą łatki/dętki i lekką ręczna pompkę -artykuł o tym jaką najlepiej wybrać znajdziesz na moim blogu.

Gęstość oplotu ma znaczenie podczas pompowania.

TPI (gęstości oplotu) jest to wartość, za pomocą, której mierzy się gęstość oplotu opony, a więc ilości nitek na cal kwadratowy. Im gęstość większa, tym lepsza będzie odporność na wysokie ciśnienie

Prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych?

Informację o zalecanym przez producenta ciśnieniu znajdziesz na boku opony

Jakie ciśnienie w oponie
Jakie ciśnienie w oponie? Opis znajdziesz na boku opony

 

Spotykamy się z dwoma różnymi jednostkami ciśnienia – zazwyczaj barami lub PSI (1 psi = 0,068947 bar)

Ciśnienie podawane jest  w pewnym zakresie od-do.

Najlepiej to jakie masz obecnie  ciśnienie,  sprawdzić pompką podłogową z manometrem  (jest w większości pompek stacjonarnych) lub kompresorem na stacji benzynowej.

Skutki zbyt wysokiego ciśnienia to rozerwanie dętki, a nawet wyskoczenie opony z obręczy i jej zepsucia.

Skutki zbyt niskiego ciśnienia to parcenie ogumienia, przebijanie dętek, czy dobicie obręczą do podłoża czyli tzw. łapanie Snake

MIN- MAX to ile w końcu mam napompować?

Wyższe ciśnienie stosujemy gdy:

– jeździsz na cienkich oponach (szosowe, trekkingowe)

-jeździsz po asfalcie, ścieżkach rowerowych  lub innej równej powierzchni

masz dużą masę (teraz będzie rzeźba ) lub jedziesz z bagażem czy z dzieckiem

Jeżeli na powyższe pytania odpowiadasz 3 razy TAK to ciśnienie dopompuj na max zalecanym przez producenta. Pamiętaj, że wówczas pojedziesz szybko po asfalcie, lecz rower będzie podskakiwał na każdej nierówności a na krawężnikach wyraźnie odczujesz gorszą amortyzację. Jednak przy dużej masie, zaleca się trzymanie przy maksymalnych granicach.

Jeżeli jesteś lekkim (do 80 kg w przypadku mężczyzn, w przypadku kobiet-o nie, nie poruszam tej drażliwej kwestii) rowerzystą, to  spokojnie możesz napompować oponę po środku zalecanej wartości. Pojedziesz wygodniej niż gdybyś dopompował ciśnienie w oponach na maksimum, lecz również koło stawia nieco większy opór.

Musisz pojeździć i sprawdzić przy jakim ciśnieniu w kołach czujesz się najlepiej.

 

Niższe ciśnienie stosujemy gdy:

– masz grubsze opony, szerszą obręcz (tzw. rower górski)

-jeździsz po nierównościach, drogach leśnych, szutrowych

-jesteś lekkim rowerzystą

3 razy odpowiedziałeś TAK? Napompuj blisko minimalnego ciśnienia. Będziesz wygodnie siedział, pokonując trudną trasę a opony będą współgrać z podłożem.

Jeżeli nie jesteś jeszcze fit (no ale będziesz bo przecież jeździsz) lub pedałujesz z obciążaniem to możesz dopompować na max.

Jeżeli nie ogarniasz tego wszystkiego po prostu napompuj po środku min a max zalecanego ciśnienia.

 

Skąd mam wiedzieć czy mam właściwe ciśnienie w oponie (rowerze)?

Najlepiej to sprawdzić pompką z manometrem (miernikiem), ceny takich pompek zaczynają się już od 50 zł. W kolejnym artykule dowiesz się jaką pompkę rowerową najlepiej kupić. No ale gdy nie masz w tym momencie takiej pompki ani stacji benzynowej z działającym kompresorem musisz to zrobić na oko. Naciskając oponę niewiele sprawdzisz, gdyż szeroka opona jest już twarda przy 2 Barach. Musisz wytestować. Wsiadaj na rower, jedź po asfalcie, opona powinna się nieznacznie uginać (najlepiej oceni to druga osoba, lub Ty sam gdy posadzisz osobę o zbliżonym ciężarze ciała do Twojego na rowerze). Jeżeli odwrotnie, czujesz ,że rower jest za twardy, odbija się od każdej nierówności, to znaczy że masz za duże ciśnienie więc spuść go trochę z opony.

Jak często sprawdzać ciśnienie w oponie?

Uchodzenie powietrza z dętki jest naturalne, dlatego przed każdą dłuższą wyprawą warto sprawdzić ciśnienie. Ja sprawdzam dwa razy w miesiącu i to wystarczy lub gdy zauważę, że rower toczy się inaczej niż zwykle.

Myślę ,że to wystarczająca wiedza na temat ciśnienia w oponach rowerowych którą powinien posiąść nawet rowerzysta amator, a jazda na rowerze będzie dawała jeszcze większą frajdę.