kask

Kask rowerowy

Kasków rowerowych jest chyba tyle ile rowerów. Są w różnorakiej kolorystyce i formie. Kask na rower to podstawowe akcesorium, które powinien posiadać każdy, nie dla szpanu, ale dla bezpieczeństwa.

Jak dobrać kask?

W doborze pomoże nam w głównej mierze rodzaj posiadanego roweru. Gdy jeździmy na rowerze szosowym, powinien być dobrze wentylowany i aerodynamiczny.

kask giro mips
Kask rowerowy Giro z systemem mips

Taki kask nie posiada daszku ani ostrych, kanciastych brzegów, które by pogarszały jazdę. Konstrukcja kasku to plastikowa ażurowa skorupa wypełniona pianą styropianową. Niektóre są wyposażone w dodatkowe zabezpieczenia jak np. MIPS. To dodatkowa wewnętrzna wkładka, która w trakcie uderzenia pozostaje nieruchoma na naszej głowie a sam kask „ślizga” się po jej powierzchni. Taki patent według analiz laboratoryjnych powoduje zminimalizowanie uszkodzeń czaszki i wystąpieniu wstrząśnienie mózgu.

Firma Bontrager w swojej ofercie posiada to rozwiązanie, ale z rozwojem dalszych badań wprowadziła na rynek kolejny ciekawy patent. WaveCel to nowatorskie podejście do bezpieczeństwa.

bontrager WaveCel
WaveCel

Powyższy przekrój pokazuje budowę takiego kasku. Jest wykonany z plastikowej siatki o specjalnym kształtnie komórek, które w czasie upadku zgniatają się amortyzując uderzenie.

Kask MTB,

będzie się różnił tym , że najczęściej jest wyposażony w daszek, może też posiadać mniej otworów wentylacyjnych a także jest dużo głębiej osadzony na głowie. Głównie jest chroniona potylica i czoło oraz boki, bo to najczęściej występujące miejsca urazu w górach.

Kask MTB
Kask MTB Bontrager blaze

Wiemy już czym się różnią głównie kaski szosowe od MTB i jakie mogą mieć dodatkowe zabezpieczenia a jak wybrać najlepiej?

Kask to jedno a bezpieczeństwo drugie

Mając kask, nie uchroni nas to przed upadkiem, ale przed jego skutkami. Gdy jedziesz wąskimi krętymi ścieżkami przez las niejednokrotnie możesz natknąć się na przeszkody.W czasie nabranej prędkości możesz nie zauważyć czegoś w zaroślach. W czasie jazdy po asfalcie, gdzie droga jest z reguły płaska, cóż może się stać? Oby nic, ale są sytuacje, gdzie niejednemu kask uratował życie. Ile razy spotkałeś kierowców, którzy przejeżdżają obok was na centymetry? (chyba że tylko ja mam takiego pecha). Możecie jechać jak najbardziej prawidłowo, ale są tacy gdzie to mają gdzieś. Dlatego kask powinien być „obowiązkowym” wyposażeniem każdego rowerzysty.

Czy zawsze i wszędzie powinienem ubierać kask?

W naszym kraju jak dotąd niema prawnego obowiązku, ale w Szwecji, Holandii już tak i nie tylko tam. Te państwa to przykład dla kierowców jak powinno się traktować rowerzystów a pomimo tak wysokiej kultury na drodze rowerzyści mają obowiązek mieć założony kask na głowie a nie na kierownicy. Świadomość urazów i bezpieczeństwa powinno być wypracowywane od najmłodszych lat. Jeśli kupujesz rower dziecku, kup też i kask wytłumacz mu też po co on jest.

Kask rowerowy, na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Milion kasków i tyle samo firm jak i modeli. Wiesz już że każdy rodzaj dyscypliny wymaga innego podejścia do bezpieczeństwa. Inny kask do enduro inny do XC, jeszcze inny do trialu i na szosę też inny. Wspólną cechą na którą trzeba zwrócić uwagę to materiał, z którego jest wykonany i data produkcji. Kaski z piany są najtańsze i jego właściwości ulegają zmianie pod wpływem czasu. Kask nie powinien być sprzedawany jak i jego użytkowany po dacie 8 lat od jego wyprodukowania, ale to też jest uwarunkowane przepisami producenta, bo równie dobrze może być 5lat. W tym linku jest to świetnie wytłumaczone https://uvex.com.pl/how-to/kiedy-wymieni%C4%87-kask-jaka-jest-jego-data-przydatno%C5%9Bci