lancuch

Łańcuch rowerowy i jego tajemnice

Łańcuch rowerowy i jego tajemnice. Ten artykuł przybliży temat łańcuchów w rowerach, jakie są ich rodzaje i jak go wymienić

Łańcuch rowerowy i jego tajemnice

Myślisz o wymianie łańcucha w swoim rowerze? Zastanawiasz się jaki byłby odpowiedni? Właśnie taki dylemat mnie natknął w ostatnim czasie, niby sprawa prosta, ale czy do końca? Może zacznę od początku. W moim rowerze mam kasetę Sram gx1150 i łańcuch już powoli dogorywa więc czas na zmianę. Gdybym miał opakowanie z niego to nie problem, ale jest tam od nowości więc sami wiecie, że metki tam niema 🙂 Aby zachować te same właściwości jezdne zakupiłem taką samą kasetę i tu ciekawostka.

Ze specyfikacji roweru wyczytałem, że producent zastosował łańcuch Sram PC1130 a  według firmy Sram do tej kasety zaleca PC-x1. Zapytacie pewnie, czy to aż tak istotne skoro jeden i drugi pasuje. Odpowiedzi mogą być różne i jedni powiedzą że nie, inni będą się upierać, że tak. Moje podejście do tego jest takie, że przy zakupie nie wszystko jest widoczne od razu. Producent będzie szukał oszczędności na komponentach, których nie widać, różnica w cenie detalicznej obu łańcuchów to raptem 15zł, gdyby dalej poszukać to przy całości może się okazać, że oszczędności mogą sięgać ok 100 i więcej.

Wszystko zależy od firmy która buduje dany rower i od modelu. Im tańszy tym więcej tańszych części a im droższy to zawsze coś się znajdzie, choćby suport, łożyska sterów, łańcuch w moim przypadku.

Dobrze jest o tym wiedzieć, choć mało kto o tym mówi. Gdy jednak chcemy wymienić pewne komponenty nie koniecznie sugerujmy się tym co już mamy.  Sprawdź czy będą pasowały i czy są dedykowane przez producenta danej grupy a nie firmy, która składała dany rower. Takie firmy jak Trek, Giant itp. to mocne firmy, które konstruują ramy. Całość roweru jednak składa się z różnych części różnych producentów. Podobnie polityka firm może się różnić w podejściu do klienta, więc trzeba mieć ograniczone zaufanie do tego co oferują.

Zakończmy już ten przydługawy wstęp i przejdźmy do sedna.

Łańcuch rowerowy rodzaje

Jaki napęd jest w rowerze to chyba każdy rozpozna, czy to będzie Shimano, czy Sram i z takim podziałem chyba niema problemu. Każda z firm oferuje jeszcze rodzaje swoich komponentów.

  • łańcuchy 1 rzędowe
  • 6-8 rzędowe
  • 9 rzędowe
  • 10 rzędowe
  • 11 rzędowe
  • 12 rzędowe

To jednak nie koniec podziału. Można jeszcze rozróżnić twardość i przynależność do danej grupy jak np. Alivio, Deore, XTR, i tak dalej. Tak samo różnica będzie w podziale na szosowe i MTB.

Wymiana łańcucha w rowerze

Gdy decydujemy się na wymianę trzeba pamiętać, że w przypadku tanich części będą się częściej zużywać i wymiana obejmie łańcuch i kasetę. Dobrym i niedrogim przyrządem jest przymiar zużycia łańcucha jak np. ten poniżej.

przymiar zużycia łańcucha
przymiar zużycia łańcucha

Dzięki temu możemy  kontrolować stan zużycia a co za tym idzie uniknąć większych wydatków, jak? Na przyrządzie mamy oznaczenie 1.0 i .07 to są wartości, które określają nam stan naciągnięcia  łańcucha. Gdy przyrząd zatopi się w całości przy wartości 1 oznacza to całkowite zużycie.

.75 to wyrażenie, które sugeruje zużycie na poziomie ok 70-75%  wiąże to z wymianą łańcucha bez konieczności wymiany kasety.

1 to moment, gdzie sama wymiana na nowy łańcuch nie pomoże i trzeba wymienić i kasetę i łańcuch.

Pamiętajmy, że gdy wymieniamy łańcuch bez kasety to należy wymienić na łańcuch o mniejszej twardości. Wtedy całość szybciej się „dogada” i będzie można maksymalnie wykorzystać wszystkie komponenty. Przy następnej wymianie wymieniamy całość napędu, łącznie z rolkami przerzutki.

PC X1
łańcuch PC 1 11 rzędowy

 

Uwagi

Jeśli wymieniamy całość napędu zwróćmy uwagę na kompatybilność. Dobrze jest trzymać się jednej grupy, wtedy mamy pewność, że wszystko będzie „grało”. Każdy z producentów ma też własne rozwiązania techniczne i nie każdy łańcuch będzie działał prawidłowo z innym.

Przykładem takim może być technologia X-sync w łańcuchach Sram. To specjalnie zaprojektowany kształt zębatki, który zapewnia większą wydajność i trwałość. Skośne frezowanie zębów zapewnia prawidłowe działanie przy skrajnych położeniach łąńcucha.

Kolejnym opracowaniem jest PowerLock też firmy Sram. To spinka, która pozwala na łączenie łańcucha bez użycia narzędzi.

Dlatego starajmy się dobierać komponenty według ich producenta a zapewni to długie i bezproblemowe użytkowanie. Gdy jednak decydujesz się na wymianę łańcucha, czy innej części innego producenta ZAWSZE sprawdź, czy będzie działać z resztą komponentów w danej grupie.

Jak połączyć zerwany łańcuch? Przeczytaj tutaj.