TUBLES baner

Opony na mleku jakie i dla kogo?

Opony na mleku jakie i dla kogo? Od 2 lat opony rowerowe na mleku to praktycznie norma. Istne szaleństwo zaczęło się w rowerach enduro. Po co to i komu? coś o tym teraz postaram się powiedzieć.

Opony na mleku jakie i dla kogo? Czy każda opona się nadaje?

Na to pytanie można krótko odpowiedzieć NIE, dlaczego? Aby można było zastosować uszczelniacz opona musi spełniać parę kryteriów. Podstawowe to musi mieć odpowiedni kształt brzegu opony, chodzi o brzeg, który styka się z obręczą. Drugą istotną rzeczą jest odpowiednio gęsty oplot wyrażany w TPI. Opona, która posiada oplot o gęstości 60TPI to opona przeznaczona do jazdy bez dętki. Przykładem takiej opony może być Maxxis Ardent 29×2,40. Jest to świetna propozycja dla tych, którzy lubią jazdę w trudnym terenie górskim.

Bontrager TLR Tire
Uszczelniacz do opon rowerowych Bontrager TLR Tire

Cechy zastosowania opon tubles ready

Zastosowanie uszczelniacza zamiast dętki ma sporo pozytywnych cech. Dzięki zastosowaniu tubles’a jest możliwa jazda na niższym ciśnieniu a co za tym idzie otrzymujemy lepszą trakcję w trakcje napędzania roweru jak i podczas hamowania. Drugim aspektem tego jest niższa waga koła co wpływa na przyspieszenie i ostatnim ważnym czynnikiem jest mniejsza możliwość przebicia tzw snake’i. Oczywiście gdy wbijemy kolec w oponę z dętką to rzecz normalna, czeka nas wymiana dętki a w przypadku jazdy na uszczelniaczu jedziemy dalej.

maxxis-ardent-29-60tpi-exo-opona-zwijana-bezdetkowa
Maxxis Ardent 29-60tpi opona zwijanabezdetkowa

Opona bezdętkowa to jedno. Obręcz druga ważna rzecz

Dzisiaj co raz częściej spotykana i w tańszych rowerach też możemy się spotkać z obręczami tubles ready, więc mamy informację, że dana obręcz jest przystosowana do opon bezdętkowych. A co w sytuacji, gdy mamy koła, które nie są przystosowane? W większej mierze starsze koła, które są wytrzymałe i drogie ale, które jeszcze nie „słyszały” o tublesach można spróbować uszczelnić taśmą. ta metoda z reguły się sprawdza, choć nie w każdym przypadku, bo wiadomo, że jeśli producent tego nie przewidział to może nie działać. Jednak warto spróbować, bo unikniemy wydatku na koła gdy operacja się powiedzie.

dt-swiss tubeless tasma na obrecz -10m
Dt-Swiss tubeless taśma na obręcz -10m

 

Jak zamontować oponę bezdętkową na obręcz?

Aby uszczelnić prawidłowo obręcz musimy kupić taśmę o odpowiedniej szerokości. mierzymy szerokość obręczy od środka ścianek. Zaczynamy od wentyla z zapasem ok 10, 20 cm i szczelnie owijamy dookoła i kończymy na zakładkę. Przy owijaniu starajmy się robić to precyzyjnie, aby nie powstawały bąbelki powietrza pod taśmą i aby nie zawijała się na brzegi obręczy. Pamiętajmy też aby przed przystąpieniem oklejania obręcz oczyścić i odtłuścić. Po nawinięciu robimy otwór na wentyl i montujemy go.

Gdy już to zrobiliśmy zakładamy oponę, smarujemy brzegi pastą do montażu opon i nabijamy powietrze najlepiej kompresorem do momentu, aż opona „wystrzeli” do rowka w obręczy. Aby ułatwić sobie montaż ja wykręcam zaworek z wentyla i na „sucho” nabijam powietrze.  Po tej operacji wlewam uszczelniacz przez wentyl i zakręcam zaworek. W tym momencie możemy nabić ciśnienia na żądaną wartość. Obracamy kołem we wszystkie strony, aby rozprowadzić mleczko równomiernie.

 

Wentyle do obręczy tubles

WentyBontrager TLR 40mm
Wentyl Bontrager TLR 40mm
sram wentyl tubeless
Sram wentyl tubeless

Na powyższych zdjęciach pokazane są 2 rodzaje wentyli Bontrager i Sram. Widać różnicę w budowie kołnierza na który też trzeba zwrócić uwagę przy zakupie. musimy wiedzieć czy obręcz jest płaska w środku w miejscu mocowania wentyla czy jest zagłębiona. Źle dobrany wentyl będzie skutkował tym, że nie uszczelnimy obręczy.

Czy uszczelnię obręcz taśmą izolacyjną?

Z takim pytaniem też się spotkałem i pewnie też myśleliście o takiej kwestii. Otóż nie jest to dobry pomysł, gdyż klej jaki jest na taśmie izolacyjnej takiej jak do przewodów elektrycznych nie jest trwały i w kontakcie z uszczelniaczem nie będzie się kleił. Można to spróbować jedynie w sytuacji awaryjnej tymczasowo, aby tylko dojechać, ale nie docelowo.

 Co potrzeba do założenia opon bez dętki?

W tym punkcie wymienię potrzebne akcesoria do zmontowania koła na oponach bezdętkowych.

  • Opona o odpowiedniej gęstości TPI 60
  • Taśma uszczelniająca o odpowiednio dobranej szerokości do obręczy
  • Uszczelniacz do opon
  • Wentyl z prawidłowym mocowaniem pasującym do obręczy
  • Środek odtłuszczający np. Izopropylen
  • kompresor lub pompka z dużą pojemnością kompresji
  • łyżki do opon
  • kluczyk do wykręcania zaworka
  • Nożyczki lub nożyk

Opony na mleku jakie i dla kogo?

Gdy operacja się powiedzie na koniec możemy sobie otworzyć izotonika w nagrodę i cieszyć się jazdą na kołach bez dętkowych 🙂