Regulacja przerzutki przód. Jak to zrobić samemu? Tak jak obiecałem poprzednio, dzisiaj napiszę o przerzutce przedniej, jak ją wyregulować.
Dzisiejszym przykładem będzie przerzutka Shimano Turney, FD-ty510. To popularna znajdująca się w większości tańszych rowerów. Mocowana jest za pomocą obejmy do ramy pod siodłowej.
Montaż i regulacja przerzutki przód Shimano Turney FD-ty510
Dobrze, więc od początku. Kupiliśmy już przerzutkę i montujemy ją do roweru, teraz czeka nas prawidłowe ustalenie wysokości i kąta względem tarczy mechanizmu korbowego.
najpierw ustalamy wysokość przerzutki względem zębów największej tarczy w korbie. Gdy zakupiliście nową producent ułatwił to zadanie naklejką, która pokazuje optymalną wysokość. Zdjęcie poniżej pokazuje właśnie to położenie.
Jeśli jej niema to ta odległość to ok 3, 4mm od o zęba.
Gdy już ustalona została wysokość pora na odpowiedni kąt. Tego dokonujemy poprzez odchylenie przerzutki na obejmie, którą lekko dokręcamy. Gdy już mamy to położenie dociskamy śrubę mocującą i gotowe. Warto też sprawdzić czy po dokręceniu śruby przerzutka nie zmieniła położenia, gdyż zdarza się, że podczas dokręcania przerzutka może zmienić położenie i należy dokonać korekty.
Teraz zajmiemy się ustaleniem położeń skrajnych, podobnie jak to było w przerzutce tylnej, którą opisywałem poprzednio.
Do tego celu służą dwie śruby o oznaczeniu „H” i „L”
Analogicznie jak w tylnej przerzutce oznaczenie „H” odpowiada ograniczenie wychylenia poza korbę na zewnątrz. „L” to ogranicznik w kierunku ramy roweru. Aby w łatwy sposób dokonać tej regulacji wrzucamy bieg tylnej przerzutki na największą zębatkę. Teraz kręcąc korbą ustalamy odległość śrubą „L” tak aby łańcuch był w odległości ok 1mm od wewnętrznej części prowadnika i teraz możemy podpiąć linkę do naszej przerzutki.
Wrzucamy bieg na „3” wcześniej zrzucając łańcuch w tylnej przerzutce na najszybszy bieg. W tej pozycji dokonujemy ostatniej regulacji przerzutki przedniej odkręcając lub dokręcając śrubę regulacyjną „A” w manetce na kierownicy.
W prawidłowo wyregulowanym napędzie biegi powinny wchodzić płynnie bez „terkotania”. Jeśli wasz rower ma napęd 3×9, 3×8 lub 3×7 pamiętajcie, że przy skrajnych położeniach łańcucha, (bieg najmniejszy z najmniejszym i największy z największym) łańcuch będzie ocierał o przerzutkę przednią i nie należy w takich pozycjach jeździć ani regulować przerzutki.
Regulacja przerzutki przedniej w terenie.
W sytuacji kiedy jesteśmy w trasie i spadł nam łańcuch trzeba wyregulować bieg. Aby tego dokonać najczęściej robimy to poprzez regulację naciągu linki w manetce śrubą „A” jak na zdjęciu powyżej. Gdy wkręcamy regulację wtedy „wydłużamy” linkę i przerzutka przednia odchyla się w kierunku ramy, w odwrotnym kierunku kręcąc śrubą przerzutka odchyla się na zewnątrz. Wyruszając w drogę pamiętaj aby mieć przy sobie jakiś mały multitool w którym będziesz mieć śrubokręt i parę kluczyków imbusowych i odpowiednio dokręć śrubki ograniczające wychylenie przerzutki. To najprostszy doraźny sposób, aby dotrzeć z powrotem do domu, albo czeka Cię jazda na jednym biegu przednim. Po takim zdarzeniu zrób przegląd napędu i ustal dlaczego tak się stało a następnie usuń przyczynę.