hamulec

V-brake hamulce do roweru

V-brake hamulce do roweru. Hamuj Franek, bo przystanek! Tak hamuj, ale czym?

V-brake, hamulce do roweru

Po zakończonej karierze cantilecerów nastał „złoty wiek” hamulców V-brake. To hamulce znane chyba każdemu, istnieją od późnych lat 90. Przetrwały do dzisiaj, choć coraz częściej ten hamulec jest wypierany przez hamulce tarczowe.

Skuteczność tego hamulca daleko przewyższyły Cantilevery. Skuteczność tą zawdzięczają naciągowi bezpośredniemu. Stosowany dzisiaj w tanich rowerach górskich jak i w rowerach trekkingowych i miejskich. Główne zalety tych hamulców to niska waga oraz nieskomplikowana i szybka regulacja. Aby wymienić klocki wystarczy klucz imbusowy nr. 5.  Dzisiaj wyśmiewane i wypierane przez tarcze, wciąż mają swój potencjał. Skuteczność porządnych V-braków jest na pewno lepsza od kiepskiej jakości hamulców tarczowych.

SHIMANO BR-T780
hamulec SHIMANO BR-T780

 

hamulce v-brake Shimano XTR, BR-M951
hamulce v-brake Shimano XTR, BR-M951

Coraz trudniej spotkać dzisiaj tak dopracowany hamulec jak te powyżej, ale jeśli się zastanawiasz, jaki hamulec chcesz zamontować a nie chcesz hamulców tarczowych, albo po prostu niema możliwości ich zamontowania to wybierz hamulec V-brake, ale dobrej jakości a najlepiej markowy. Tani i kiepskiej jakości V-brake  nie zmieni jakości i bezpieczeństwa podczas hamowania. Nie chcę już wspominać o hamulcach wytłoczonych z blachy czy plastikowych, bo to raczej atrapa a nie hamulce.

V-brake, hamulce do roweru jak je konserwować?

Sama prosta budowa tego typu hamulca sprawia, że serwis zrobi każdy bez specjalnych przyrządów. Kompletny zestaw składa się z ramion zaciskowych, fajki z wkładem teflonowym, protektor fajki (taka gumowa harmonijka zakładana na linkę), pancerz, linka i klamka hamulcowa.

Aby hamulce działały prawidłowo należy przesmarować pivoty – to te elementy wkręcone lub wspawane w ramę i widelec na których zamocowany jest hamulec. do tego wystarczy prosty smar np. ŁT43.

smar litowy ŁT43
smar litowy ŁT43

Aby linka nie miała oporów w ślizgu pancerza dobrze jest też go przesmarować np WD40

wd40
WD 40

lub podobnym środkiem.

I to cała konserwacja 🙂 Ustawienie klocków względem obręczy też ma istotne znaczenie i należy je ustawić równolegle do płaszczyzny powierzchni obręczy. Jeśli hamulec piszczy podczas hamowania to oznacza, że albo kąt klocków jest źle ustawiony, lub okładzina klocka jest za twarda.

Są też klocki w kartridżu, to świetna sprawa, gdyż raz ustawione nie zmieniają swojego kąta i serwis sprowadza się do wymiany samej okładziny a to ułatwia cały proces regulacji i czas.

Hamulec V-brake zalety i wady

zacznę od zalet.

  • duża siła hamowania
  • prosta obsługa
  • lekka waga
  • serwis każdy zrobi w domu
  • ogólna dostępność klocków

Wady:

  • główną wadą jest ścieranie samej obręczy
  • nie toleruje scentrowanego koła na boki
hamulce v-brake
hamulce v-brake

V-brake, hamulce do roweru, jakie kupić?

Skuteczność hamulca zależy od jego jakości wykonania.  Jeśli kupisz hamulce Shimano, Sram (choć nie są już produkowane) to jakość jest naprawdę godna uwagi i nawet używane będą na pewno skuteczne. Jeśli szukasz nowych to MUSZĄ! być odlewane z aluminium. Unikaj pseudo-hamulców z blachy czy powlekanych plastikiem. Podobnie sprawa ma się z klamkami. Sam hamulec nie będzie działał prawidłowo bez dobrej jakości klamki, czyli wykonanej z aluminium.

Jakie narzędzia będą potrzebne?

  • klucz imbusowy nr5 ro zamocowania i regulacji klocków
  • śrubokręt krzyżakowy nr2, lub kluczyka imbusowego 2,5 do regulacji pozycji hamulca
  • obcinaczki, lub kombinerki ostre do obcięcia linki.