Dziś zajmiemy się kaskami rowerowymi.
Kask musi pasować do twojej czachy, ale nie tylko- musi ją jeszcze chronić. Gdy kask nie spełnia swojej roli to po gościu jest. Większość osób słyszała o kimś to z powodu braku kasku podczas jazdy na rowerze stracił życie. Liczy się rozmiar, kształt i konstrukcja.
Zmierz obwód głowy, który w przybliżeniu powie Ci w jakim rozmiarze powinieneś mierzyć kask. Mierzymy np. metrem krawieckim nad czołem naokoło głowy nad uszami. Często jest to pogranicze dwóch rozmiarówek. Ludzie mają różne kształty głowy, a rozmiary kasków są uśrednione, dlatego jeśli to możliwe, nałóż go na głowę i sprawdź czy jest wygodny, czy nie ściska na skroniach. Nie może być też za luźny. Pokrętło z tyłu kasku pomoże Ci go dopasować.
Teraz o wiodących rodzajach kasków rowerowych.
Kask MTB najbardziej powszechny typ kasku. Bardzo uniwersalny. Sprawdzi się w mieście oraz w górach. Często wybierany przez młodych ludzi. Daszek zapewnia zarówno ochronę przed słońcem jak i przed nagle pojawiającymi się przed naszym nosem gałęziami. Są to kaski dobrze wentylowane.
Przykładowe kaski mtb:
Kask enduro – podobny do MTB z dużo bardziej rozbudowanym tyłem, którego bardziej rozbudowana skorupa lepiej „otula” głowę, zwłaszcza z tyłu, chroniąc potylicę.
Przykładowe kaski enduro:
Kask szosowy –lżejszy od MTB, z lepszą wentylacją, bardziej aerodynamiczny. Zwykle nie ma daszku.
Przykładowe kaski szosowe:
Kask full-face – z ochroną na szczękę. Wizualnie przypomina kask motocyklowy. Używamy go najczęściej w przypadku bardziej ekstremalnego zjazdu, gdzie jest duża możliwość wywrotki. Można stosować w zestawie z goglami.
Kaski dziecięce– najczęściej z licencją, z bajkowymi postaciami, w wesołych kolorach. Wystarczają na 1 sezon. Trzeba się liczyć z koniecznością częstej wymiany kasku, gdyż dziecko rośnie a nie da się kupić za dużego kasku bo jest to niebezpieczne. Dziecko często zalicza glebę i zderzenia więc należy obserwować czy kask nie ma pęknięć. Powinno się wybierać kask ze stelażem plastikowym który ma pokrętło do regulacji z tyłu. Takie kaski dopasowują się do głowy dziecka i doskonale przylegają.
Kask typu orzeszek – dość wytrzymały, ale za to dużo cięższy i mniej przewiewny. Nie ma wentylacji. Sprawdzi się do jazdy na rampach gdzie ryzyko spotkania z asfaltem jest stosunkowo wysokie. Do jazdy na BMX, Street, Dirt.
Kask miejski – z wyglądu przypomina czapkę. Nie mają sportowego charakteru, ale modny miejski look. Cenowo w granicach standardowych kasków. Nie mają otworów wentylacyjnych, ale nie są im potrzebne, bo nie przemierzamy w mieście bardzo długich tras.
Kask do jazdy na czas – lekki, opływowy, używany na wyścigach. Dzięki swojemu kształtowi pozwala zyskać parę cennych sekund.
Więcej o kaskach pisze w artykule: