palnik primus

Jaką kuchenkę turystyczną wybrać na wyprawę ?

Jaką kuchenkę turystyczną wybrać na wyprawę ? Zbliżają się wakacje i co za tym idzie wyjazdy. Jedni wyjeżdżają daleko inni blisko. Większość ludzi wynajmuje hotele, domki, ale są też tacy, którzy wolą się odciąć od zgiełku i chcą pozostać sami z naturą i na taki wyjazd niezbędny będzie palnik do gotowania.

Jaką kuchenkę turystyczną wybrać na wyprawę ?

Palniki turystyczne, rodzaje

Najpopularniejszy palnik to na kartusze gazowe a te są nakręcane i na przebitkę. Jeśli już chcecie wybrać to unikajcie właśnie te na kartusz przebijany. Dlaczego? O tuż raz zamontowany palnik na takim kartridżu musi pozostać do całkowitego wypalenia, w przeciwnym razie po zdjęciu palnika gaz się ulotni. Palniki zakręcane są różnej budowy, minimalistyczne na garnczek 0.7l lub o większej budowie na garnek 1l lub większy. Są też palniki wielopaliwowe i to są właśnie te, które można spotkać na poważnych wyprawach.

Jaką kuchenkę turystyczną wybrać na wyprawę ? Palnik Primus Omnifuel. Wyprawa bez niego nie istnieje

Jak sama nazwa wskazuje ten palnik Primusa działa na każde dostępne paliwo, włącznie z paliwem lotniczym i diesel.

palnik Primus omnifuel
Palnik Primus omnifuel

Tak prezentuje się palnik Primus Omnifuel w gotowości do działania. Producent zadbał o każdy szczegół w tej wersji wyposażenia dostajemy mnóstwo przydatnych dodatków.

Na wyposażeniu mamy

  • Palnik Primus Omnifuel
  • Butelkę na paliwo 0.6l
  • pompkę do paliwa płynnego
  • wielofunkcyjny przyrząd do serwisowania palnika
  • 3 dysze na różne rodzaje paliwa ( 1 zamontowana na palnik i 2 osobno)
  • zestaw pokrowców na palnik i na butelkę z akcesoriami
  • smar do pompki
  • aluminiową osłonę przeciw wietrzną
  • aluminiowa podstawka pod palnik

Jak sami widzicie nie jest to bieda i gdy decydujecie się na wyjazd z dala od cywilizacji szukajcie palnika, który was nie zawiedzie.

Dlaczego palnik na biwak Primusa Omnifuel a nie inny?

zestaw palnika Primus Omnifuel
zestaw palnika Primus Omnifuel

Właśnie dobre pytanie, dlaczego ten a nie inny?

Postaram Ci się przybliżyć temat. Po pierwsze, bezpieczeństwo to moja dewiza. W miejscach gdzie możesz liczyć tylko na siebie i na sprzęt niema kompromisu. No ale dlaczego Primus, inni też coś takiego mają.

Tak np. firma MSR robi świetne palniki, namioty, filtry do wody czy naczynia. To prawda, ale ja kierowałem się też tym, że w zestawie Primusa mam wszystkie dodatki bez dodatkowych kosztów, które bym musiał ponieść kupując inny palnik. Na wyprawach w Himalaje czy w dżungli Amazonii spotkacie palniki firm MSR i Primus dlatego, że są niezawodne i nieskomplikowane. Inni producenci mogą mieć też dobre produkty, lecz ja wybieram sprawdzone w każdych warunkach przez ludzi, którzy nie idą na kompromis z bezpieczeństwem.

Wybrałem palnik turystyczny  Primus Omnifuel, bo ma wszystkie dodatki w cenie, jest sprawdzony chyba w każdym miejscu na Ziemi i jest od dawna znaną i uznaną firmą produkującą niezawodny sprzęt do gotowania.

palnik zlozony

Worek na palnik i torba posiada wygodne kieszonki na zapalniczkę i resztę otrzymanych dodatków.

palnik Primus Omnifuel
palnik Primus Omnifuel akcesoria

Wspomniane akcesoria to klucz wielofunkcyjny do konserwacji palnika Primus Omnifuel, 2 dysze do paliwa płynnego jak, nafta, benzyna, diesel, paliwo lotnicze i gaz w kartuszach. Korek do butelki oraz pompkę

pompka do palnika Primus Omnifuel

Teraz czas wspomnieć coś o tych dyszach. A więc tak:

Paliwa i dysze do palnika Primus Omnifuel

Dysza 37 (0,37 mm)
•  Gaz w kartridżu Primus (mieszanka propan-izobutan-butan) jest idealnym paliwem do palnika MultiFuel.
Jest przyjazny dla użytkownika, nie wymaga podgrzewania, jest wydajny,
przyjazny dla środowiska i czysty (bez sadzy) i prawie nie wymaga
konserwacji i naprawy.

Dysza 32 (0,32 mm)
• Czysta benzyna (Primus PowerFuel, MSR „White Gas / Coleman”)
Paliwo spala się czysto i prawie nie pozostawia osadów w przewodzie paliwowym.
• Używaj benzyny samochodowej tylko w wyjątkowych przypadkach, ponieważ
zawiera szkodliwe dodatki, a także pozostawia osady
w układzie paliwowym.
• Ze względów zdrowotnych NIGDY nie używaj benzyny ołowiowej.

Dysza 28 (0,28 mm)
• Ropa naftowa jest dostępna na całym świecie, ale spala się z większą ilością sadzy i
trudniej ją podgrzać i może wymagać częstego czyszczenia

• Olej napędowy może być używany, jeśli nie ma innego paliwa. Olej napędowy pali się z sadzą, aby osiągnąć wysoką temperaturę palnik potrzebuje długiego nagrzewania i wymagane jest częste czyszczenie.

Pompka do palnika Primus Omnifuel zalaczona i wylaczona
Pompka do palnika Primus Omnifuel zalaczona i wylaczona

Ciekawym rozwiązaniem tej pompki jest to, że możemy ja wyłączyć nie tylko zakręcając zawór z paliwem, ale możemy bezpiecznie pozbyć się resztek paliwa z układy palnika. Na górnej części korpusu pompki widać wytłoczone oznaczenia ON i OFF. Gdy nasza butelka z paliwem jest napełniona i jest nabite powietrze kładziemy butelkę napisem ON do góry i wtedy paliwo jest pobierane  do palnika. Jeśli chcemy zakończyć gotowanie i się spakować nie gasząc palnika obracamy butelkę z paliwem napisem OFF do góry. W ten sposób powietrze z butelki wypycha resztę paliwa z przewodu i spala się a paliwo w butelce gdy nawet pozostanie nie jest zasysane przez przewód. Gdy palnik zgaśnie możemy bezpiecznie odkręcić pompkę i butelkę zakręcamy korkiem. Gdybyśmy mieli nabitą butelkę powietrzem z paliwem i chcieli zakończyć  lub przerwać gotowanie, najpierw spuszczamy powietrze tym sposobem co wyżej. Obracajmy butelkę napisem OFF do góry ( butelka w pozycji poziomej).

Pamiętaj jednak, że jeśli masz możliwość używania gazu to go używaj z tych powodów o których pisałem wyżej.

Paliwa ciekłe i gazowe do palnika turystycznego Primus Omnifuel

Gaz to najczystsze paliwo i najmniej problematyczne w użytkowaniu, jednak są pewne okoliczności gdzie się nie sprawdzi. Warunki pogodowe to jedne z takich uwarunkowań, gdzie gaz może zawieść. Duży mróz powoduje że gaz po prostu zamarza i nasze śniadanie czy obiad przy okazji też 🙂 Chyba, że mamy mieszankę zimową, ale to też do pewnego stopnia, bo jak wpadnie Wam do głowy wyjazd na Antarktydę to gaz niema szans.

 

Wysokość. Też ma wpływ na spalanie gazu, im wyżej tym ciśnienie mniejsze i gaz będzie się tlił a nie palił odpowiednią mocą, dlatego paliwa ciekłe znów mają przewagę. W naszych tatrzańskich warunkach to niema znaczenia, ale Kaukaz, czy Alpy zimą już tak. Gaz z mieszanką na zimę jak np. Coleman Extreme gas 300 można stosować w ujemnych warunkach, producent chwali się działaniem w temperaturze -27*C, jednak to dość wygórowana wartość.

palnik z kartuszem gazowym

Jaką kuchenkę turystyczną wybrać na wyprawę ?

Jaki palnik wybrać już chyba wiesz, ale może dalej się zastanawiasz czy taki palnik będzie Ci potrzebny. No właśnie to kluczowe pytanie, ale odpowiem na nie już za moment.

Kuchenka turystyczna Primus Omnifuel dla kogo to?

Jak już zauważyliście ta kuchenka nie jest dla każdego, choć czemu nie? Używać może każdy. Nie jest to też najtańsza opcja, bo kosztuje na dzisiaj od 836zł do 1019zł.

Gdy jednak wybierasz się w dzicz, albo będziesz wędrował w mroźne rejony  gdzieś wysoko ten palnik da Ci to czego od niego oczekujesz. Ciepłego posiłku.

Palnik Primus Omnifuel
Palnik Primus Omnifuel w akcji
Palnik Primus Omnifuel
Palnik Primus Omnifuel i zimowa kawa 🙂

Coś o podróżowaniu na rowerze możesz przeczytać tutaj