Rower na wyprawy jaki wybrać na rok 2022?

Rower na wyprawy jaki wybrać na rok 2022?

Rower na wyprawy jaki wybrać na rok 2022? Co rower na wyprawy powinien posiadać? Czym się kierować? To będzie temat tego wpisu

Rower na wyprawy, jak dobrać taki rower?

Wybierając się w podróż rowerem  z dala od „cywilizacji” trzeba wybrać odpowiedni sprzęt. Każdy rodzaj wyprawy rowerowej ma swój odpowiedni rodzaj roweru wszystko jest uzależnione od tego w jakim terenie będziesz się poruszał. Gdy Twoim celem jest podróżowanie po Europie i drogami asfaltowymi to na taką podróż odpowiedni będzie rower trekkingowy zaopatrzony w sakwy na przedni widelec i tył.

Rower trekkingowy to wszechstronna maszyna na dalekie trasy. Nie boi się też dróg szutrowych i płaskich ścieżek leśnych. Jakiej marki wybrać rower trekkingowy? Osobiście miałem do czynienia z 7 producentami rowerów trekkingowych. Jeden z nich zbudowałem od podstaw sam. Ostatni mój rower to Dual Sport 3 firmy Trek, jest to rower crossowy jak i trekkingowy. Geometria ramy tego roweru pozwala na szybkie przekształcenie do różnego przeznaczenia i jest to mój ulubiony sprzęt do jazdy.

Wcześniej miałem do czynienia z Fenixem, Acentem, Nike’m, Krossem, Kellys’em. Ostatni to zbudowanym prze ze mnie na ramie Shannon. Teraz jeżdżę na rowerze Trek DS3.

Co mogę o tych rowerach powiedzieć? Każdy z nich miał swoje mocne jak i słabe strony.  Ostatni, czyli DS3 to złoty środek, choć są pewne rzeczy, które bym wymienił.

Sercem tego roweru jest genialna rama oraz jej geometria. Osprzęt Treka jako gotowego roweru ma pewne mankamenty, ale rama ma główne znaczenie. Komponenty można wymienić i tak też zrobię. Do wymiany kwalifikuje się słabej jakości widelec amortyzowany a także koła. Nie są one beznadziejne, jednak jeśli planujesz przejechać parę tysięcy kilometrów to właśnie na te rzeczy należy zwrócić uwagę. Gdy wolisz jeździć w „okolicy” to taki gotowy rowerek jest jak najbardziej wystarczający.

DS 3
DS 3
DS 3-czarny
Trek DS 3-czarny

Jaki rower na wyprawy kupić?

Wciąż jednak zastanawiasz się jaki rower na wyprawy kupić? Zanim kupisz musisz sobie odpowiedzieć na pytanie gdzie chcesz jechać i jakie są warunki panujące w tym regionie gdzie się wybierasz.

Kolejną propozycją jest rower od podstaw pomyślany o wyprawach na dalekie trasy to Trek 520

rower na wyprawy Trek 520
rower na wyprawy Trek 520

Jest to rower na sztywnym widelcu i z kompletem bagażników na przód i tył. Przeznaczenie tego roweru to właśnie dalekie trasy na drogach asfaltowych. Ten rower cechuje prosta konstrukcja, która umożliwia szybką naprawę w trasie w razie jakiejś awarii.

Rower na wyprawy w górskim terenie

Twój cel to przemierzanie bezdroży, pokonywanie górskich szlaków i dotarcie na koniec świata? Jest i coś dla Ciebie!

rower trek 1120
rower trek 1120

Rower na kołach 29+ i zaopatrzony w wytrzymałe bagażniki to sprzęt na ciężkie warunki poza drogami. Regulowany wspornik siodła i napęd  1 x 12 czyni z tego roweru prawdziwy „czołg”.

Te dwa rowery z firmy Trek to sprzęt dla tych którzy chcą się cieszyć wolnością w warunkach, które obrali na początku i nie chcą się bawić w składanie własnego rumaka z części.

Co jest lepsze, składanie własnego roweru, czy kupić gotowy?

Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Zacznę może od plusów budowy swojego roweru od podstaw.

Jeśli zdecydowałeś się na zbudowanie roweru to wiesz z jakich części go składasz i do jakich konkretnych celów chcesz taki rower użyć. Z pewnością taki rower jakościowo będzie lepiej dobrany niż seryjny rower z „półki”. To jest dużym plusem a co za tym idzie taki sprzęt będzie mniej awaryjny i posłuży dłużej. Odpowiednio dobrane części do konkretnego zadania sprawi, że wyprawa na którą się wybierzesz będzie bez przykrych niespodzianek.

Minusem tego rozwiązania zaś jest cena takiego roweru. Na dobranie i poskładanie z części trzeba szacować, że koszt wyniesie 50% albo i więcej niż gotowy rower. Czy to się opłaca? Wszystko zależy od przedsięwzięcia na które się porywasz, jeśli będzie to miejsce bez dostępu do części czy sklepów taka budowa ma sens, jeśli zaś przemierzać będziesz kraje w których o dostęp części jest łatwo to raczej nie.

Co jest najdroższe w budowie takiego roweru?

Według mnie niema sensu oszczędzać na kołach, to one wiozą nas jak i cały dobytek i oszczędzanie na tych podzespołach raczej niema sensu. Dobre piasty szprychy i obręcze to podstawa udanego wyjazdu. Kolejne części to hamulce i napęd. Przy dopakowanym rowerze droga hamowania jest znacznie dłuższa a przy stromym zjeździe hamulec to podstawa bezpieczeństwa. Kolejna sprawa to napęd, dlaczego? Gdy zapakujemy rower i wsiądziemy na niego to nasz łańcuch i przekładnie mają dodatkowe obciążenie oprócz samego pokonywania oporu toczenia i stromizny terenu. Dlatego też trzeba pamiętać o odpowiedniej jakości tych podzespołów.

Więc na czym mogę zaoszczędzić, skoro to wszystko ma znaczenie? No właśnie tego typu aktywność nie jest tania i gdy decydujesz się na wyprawę musisz wziąć pod uwagę koszty nie tylko samego wyjazdu, ale też i sprzętu. Dobry rower na wyprawę nie może być skomplikowany, ani być poskładany z „dziwacznych” części. Awarie się zdarzają nawet w najdroższych rzeczach, dlatego weź pod uwagę tą stronę wyjazdu. Co zrobisz, gdy nawali hamulec? Albo czy sobie poradzisz z zerwaną przerzutką? Jakość podzespołów w takich momentach ma znaczenie, a szczególnie gdzie niema możliwości wsiąść do pociągu i wrócić. Będąc na pustyni czy w dziczy sprzęt musi być na 101% pewny.

Rower na wyprawy jaki wybrać na rok 2022?

Będąc w tym punkcie wiesz już czym się kierować i wiesz czy rower zbudowany przez siebie będzie tym czego chcesz, lecz o wiele droższym.

Rower gotowy nie musi być zły jeśli nie jesteś wybredny i będzie tym czego oczekujesz od takiego roweru. Niema też po co przepłacać za coś czego nie wykorzystasz, tak więc rower w teren na bezdroża to propozycja Treka jak model 1120 będzie dobrym rozwiązaniem.

Cena roweru na ten rok przewidziana jest za kwotę 16979 zł, można powiedzieć sporo, jednak po przeanalizowaniu całości zbudowanie go od podstaw wyniesie około 20tyś.

Rower przystosowany do jazdy po szosie i szutrze jest tańszy i można się zmieścić w górnym limicie 8 – 9 tyś budując go samemu czyli w podobnej kwocie co gotowy rower Trek 520.

Rower na wyprawy jaki wybrać na rok 2022? Co wybrałbym osobiście?

Jestem użytkownikiem paru rowerów wyprawowych i przy wyborze roweru na szuter i szosę kupiłbym rower gotowy Trek 520 jeśli większość drogi przemierzałbym po asfalcie. Gdy przewidziana trasa na wyprawy biegnie po szlakach mieszanych, czyli w większości leśne ścieżki po płaskim terenie i asfaltu było by mniej wolałbym przystosować rower crossowy do takiego terenu i zbudować go na ramie Trek Dual Sport. 

Kolejny typ podróżowania to wyjazd na bezdroża i tutaj mamy w sumie dwa wyjścia, ale każde wiąże się z rowerem kupionym jako gotowy. Takimi rowerami są właśnie Trek 1120, który posiada wszystkie potrzebne komponenty i poradzi sobie w ciężkim terenie. Kolejnym takim rowerem jest zakup roweru fatbike Farley 9.6.

fatbike przez pola i laki 2
fatbike przez pola i łąki tym razem na lekko, bez sakw

 

Fatbike nie posiada bagażników lecz taki rower poradzi sobie w terenie, jest lekki i ma świetnie dobrany napęd. Po dokupieniu odpowiednich sakw przekształca ten rower w pełnosprawną maszynę na wyprawy.

Rower na wyprawy jaki wybrać na rok 2022? Dlaczego mówię o firmie Trek?

Pewnie zauważyliście, że omawiane w tym artykule to rowery firmy Trek. Rower na wyprawy jaki wybrać na rok 2022? Takie było postawione pytanie na początku, dlaczego?

Jak wspomniałem też wcześniej, że użytkowałem rowery innych producentów jak i zbudowałem własny. W każdym przypadku czegoś zawsze mi brakowało i żeby rower był doskonały trzeba wiele rzeczy wziąć pod uwagę. Każdy ma też własne predyspozycje i oczekiwania, dlatego ciężko jest wskazać, że ten jeden jedyny będzie akurat dla Ciebie.

Rower doskonały to jaki?

Dla mnie osobiście takim rowerem na wyprawę po szutrach byłoby zbudowanie roweru na ramie Trek Dual Sport. Od tego bym zaczął, koła oraz amortyzator i napęd wolałbym dobrać samemu i poskładać z części, które mam już przetestowane z wcześniejszych wyjazdów.

koła:

  • piasty Novatec na łożyskach maszynowych
  • szprychy nierdzewne DT
  • obręcze Mavic 317

Napęd:

komplet Shimano Deore XT

Hamulce:

W tym punkcie zaznaczę taką rzecz, wybierając hamulec tarczowy hydrauliczny pomyśl o tym czy w razie awarii na pustkowiu poradzisz sobie z naprawą? Łatwiejszym i tak samo skutecznym może się okazać hamulec tarczowy mechaniczny jednak dobrej jakościowo klasy, jak np. Avid BB7

Avid BB7
Avid BB7

Amortyzator:

Wybrałbym Suntour NRX E RL AIR DS 700

Suntour NRX E RL AIR DS 700
Suntour NRX E RL AIR DS 700

 

Komponenty:

Jeśli chodzi o komponenty jak kierownica wspornik czy siodełko pozostałbym przy tym co daje producent, choć co do siodełka to każdy musi sobie sam dobrać do własnej anatomii.