Jak wyregulować tylną przerzutkę w rowerze?

Jak wyregulować tylną przerzutkę w rowerze? Spadł ci kiedyś łańcuch w rowerze? Jeśli tak, to wiesz ile szkód może wyrządzić taka sytuacja. Dlatego postaram Ci się dzisiaj wytłumaczyć w prosty sposób jak uniknąć tego przykrego zdarzenia.

Jak wyregulować tylną przerzutkę w rowerze?

Przerzutka tylna Shimano Acera

 

SHIMANO ACERA RD-M360
przerzutka tył Acera

 

Zasada działania każdej przerzutki zewnętrznej jest taka sama, niezależnie od rodzaju i firmy. Przykładowa przerzutka Shimano Acera jak powyżej przedstawia punkty w której dokonujemy regulacji.

Punkty skrajne i regulacyjne przerzutka tył Shimano

To najważniejsza regulacja, którą należy ustawić na samym początku po zamontowaniu. Punkty te oznaczyłem kolorem czerwonym jako litery „L” i „H”. Z reguły takie oznaczenie jest naniesione przez producenta i odpowiada kolejno:

  • H to śruba która ogranicza wychylenie przerzutki w dół, która zapobiega spadaniu łańcucha w kierunku widełek ramy.
  • L – To ogranicznik przerzutki w kierunku szprych. Źle wyregulowana może doprowadzić do ucięcia szprych.
  • X – Tego oznaczenia niema wytłoczonego na przerzutce i odpowiada za naciąg łańcucha i odległość od największej zębatki kasety.
  • Z – To regulacja uciągu linki i odpowiada za precyzyjne doregulowanie biegów.
  • Y – Mocowanie linki w przerzutce. Tą śrubą też regulujemy, ale po kolei.

Regulacja przerzutki w rowerze

Tak jak wcześniej wspomniałem, po zamontowaniu przerzutki to pierwsza regulacja, którą wykonujemy. najpierw należy zrzucić łańcuch na sam dół, na najmniejszą zębatkę z tyłu. Gdy już to mamy dokręcając lub odkręcając śrubę „H” ustalamy idealny środek na słuch. Nie powinno być słychać żądnego specyficznego terkotania ani zrywania łańcucha. Następnie tą samą metodą robimy z punktem „H”. Przepychamy przerzutkę ręcznie do końca największej zębatki w kasecie i śrubą „L” ustalamy skrajne położenie tak aby łańcuch nie wpadał w szprychy i nie wydawał „dziwnych” dźwięków.

Skrajne punkty mamy ogarnięte, teraz kolej na następny krok. Zrzucamy z powrotem łańcuch na sam dół, bez dokręconej linki wkręcamy regulację oznaczoną jako „Z” na powyższym zdjęciu. Upewnij się też czy manetka też jest na najniższym biegu i dopiero teraz ręcznie naciąg i przykręć linkę w punkcie „Y” jak na zdjęciu. Teraz możesz wrzucić kolejny bieg i po kolej wrzucaj i słuchaj, jeśli słyszysz terkotanie to śrubą regulacyjną „Z” odkręcaj lub dokręcaj tak aby ten dźwięk znikną. Pozostała jeszcze jedna tajemnicza śruba wystająca tuż przy samym haku przerzutki. Czerwone „X” na zdjęciu. Tą regulacją ustalamy odległość łańcucha od największej zębatki w kasecie, należy to tak wyregulować, aby łańcuch swobodnie wskakiwał na tą zębatkę bez oporów dokonuje się tej regulacji najczęściej w sytuacji gdzie zmieniamy kasetę o innej liczbie zębów przykładowo z kasety 11-34 na 11-28. Wtedy zmienia się odległość na największej zębatce. Ta regulacja ma też wpływ na naciąg łańcucha w rowerze, gdy zmienimy kasetę na dużo mniejszą. Może się okazać, że trzeba będzie skrócić łańcuch bo samą regulacją nie będzie można tego dokonać.

Wspomnę, że w przerzutkach Sram 10, 11 i 12 rzędowych do tej regulacji jest specjalny przymiar, który pomaga prawidłowo określić odległość kółka przerzutki od zębatki kasety.

 

SHIMANO ACERA RD-M360
mocowanie linki przerzutki
ALTUS RD-M2000 SHADOW
przerzutka tył

Taką regulację najlepiej i najwygodniej robić na stojaku.

Jak wyregulować przerzutkę na trasie?

Przed wyruszeniem w drogę dobrze jest pamiętać, aby wszystko sprawdzić, ale często się zdarza, że po prostu wskakujemy na rower i jazda 🙂 i coś po drodze szwankuje, co zrobić?

Pierwszą rzeczą sprawdzamy położenia skrajne i dopiero potem dokonujemy poprawę śrubą regulującą.

A co jeśli łańcuch już wylądował w szprychach? To najgorsza sytuacja.

NIE PEDAŁUJ! Zatrzymaj się.

Sprawdź, czy przerzutka nie jest skrzywiona. Obróć rower kołami do góry i spróbuj ściągnąć koło. Zrzuć łańcuch z napędu przedniego aby zluzować maksymalnie naprężenie łańcucha i teraz wyciągnij łańcuch z pomiędzy szprych. Sprawdź, czy dalsza jazda jest bezpieczna i możliwa, jeśli tak załóż z powrotem koło i dokręć śrubę skrajną tak aby to się nie powtórzyło. Gdy nie masz czym tego zrobić ustaw średni bieg i czeka cię droga do domu bez możliwości zmiany biegów.

Podsumowując – Regulacja przerzutki

Aby bezpiecznie wyjechać i wrócić na swoim ukochanym rowerku trzeba pamiętać o drobnych sprawach jak sprawdzanie napędu, zwłaszcza w sytuacji kiedy rower się przewróci. Wtedy obowiązkowo sprawdź działanie przerzutki a o może Cię uratować przed poważnymi kosztami w serwisie a nawet w szpitalu. Gdy wyruszasz w drogę zabierz ze sobą jakieś podręczne narzędzia. Lub zainwestuj w zestaw, którego nie zapomnisz jak ten opisywany tutaj

W kolejnym artykule poruszę temat przerzutki przód. Montaż i regulację przerzutki przedniej znajdziesz tutaj

Zobacz więcej postów:

Click to rate this post!
[Total: 6 Average: 5]

About the author