Jaki olej do łańcucha rowerowego? Jak konserwować łańcuch?

Jaki olej do łańcucha rowerowego? Jak konserwować łańcuch? to będzie temat dnia.

Wybór oleju do łańcucha

Jest takie ludowe powiedzenie, „Kto smaruje ten jedzie” i trudno się z tym nie zgodzić. No właśnie, ale dzisiaj wybór nie jest tak jednoznaczny jak 20/30 tat temu. Sprzęt stał się bardziej precyzyjny i wymagający.

Kupując swój wymarzony rower chcesz, aby służył długo i niezawodnie, ale upłynęło już trochę czasu od zakupu a za oknem wiosna na horyzoncie. Wpatrujesz się w napęd i cóż, coś czerwonego pojawiło się na łańcuchu. Aby uniknąć takiej sytuacji dobrze jest pamiętać o wcześniejszej konserwacji po zakończeniu sezonu kolarskiego.

Dzisiaj na rynku jest sporo środków konserwujących między innymi takie firmy jak Finish Line czy Expand Industry mają w swojej ofercie bogaty wybór który postaram się tutaj omówić.

Jak konserwować łańcuch w rowerze?

Zacznę może od tej sytuacji wspomnianej wcześniej. Zardzewiały łańcuch to chyba wstyd i hańba, każdego szanującego się rowerzysty, dlatego gdy już do tego dojdzie, łańcuch najlepiej zdjąć i zanurzyć w nafcie, lub benzynie. Najlepiej do szczelnego pojemnika aby nie wdychać niepotrzebnie oparów, potrząsając wypłukujemy bród i rdzę z pomiędzy ogniw łańcucha,pomocna do tego też będzie szczotka w miarę twarda aby wyczyścić osad który się mógł nagromadzić na okładkach łańcucha. Następnie wycieramy a najlepiej o ile mamy dostęp do sprężonego powietrza wydmuchujemy aż łańcuch będzie suchy, w razie konieczności czynność powtarzamy aż całość nabierze „sklepowego” koloru 🙂 Dopiero teraz możemy go nasmarować, ale czym? jeśli będzie to wiosna, gdzie pogoda jeszcze kaprysi i jest sporo wilgoci w powietrzu najlepiej użyć

 Olej na warunki mokre, lub zmienne Finish Line
olej-na-warunki-mokre-Finish-line

„Wysokogatunkowy olej syntetyczny z dodatkiem molibdenu tworzący bardzo trwałą warstwę smarującą. Główna cecha to duża lepkość w szerokim zakresie temperatur (-30°C do 230°C), jest bardzo śliski i odporny na nacisk. Przeznaczony do długich jazd w mokrych warunkach.” Jest to olej, którego aplikujemy kropelkowo, po jednej kropli na ogniwko co czyni go bardzo wydajnym i skutecznym środkiem smarującym.

Drugą propozycją na takie warunki stworzyła firma Expand Industry.

W jej ofercie znajdziemy:

olej-na-warunki-mokre-expand

Ten olej z kolei to propozycja na warunki zmienne, gdzie występuje duża wilgotność ,ale przy słonecznych dniach zachowuje wysokie właściwości smarujące i konserwujące łańcuch.

olej-na-warunki-mokre-i-zmienne-expand

Jak prawidłowo nasmarować łańcuch w rowerze?

Mając już umyty i nasmarowany łańcuch nie zapominajmy aby nadmiar oleju, który może ociekać z ogniwek wytrzeć szmatką, gdyż nadmiar będzie szkodził a nie konserwował. Nadmiar oleju jest lepki, brud i piasek będzie się kleił co spowoduje ścieranie się ogniwek i żywotność łańcucha spadnie w zaskakująco szybkim tempie.  Podobnie jak łańcuch czyścimy cały napęd, kółeczka przerzutki, kasetę i zębatki przedniego mechanizmu, do tego można się zaopatrzyć w narzędzie do usuwania zabrudzeń takie jak np. to:

 

przyrzad-do-czyszczenia-kasety

 

A także dla tych bardziej leniwych wymyślono przyrząd do czyszczenia łańcucha zamontowanym na rowerze takie jak to, choć konstrukcji jest wiele

przyrzad-do-czyszczenia-lancucha

 

    Domowy sposób na czyszczenie i smarowanie łańcucha w rowerze

Jednak najskuteczniejszym domowym sposobem jest zdjęcie łańcucha z roweru i metodą jak wyżej wyczyścić ręcznie. Jeśli jednak zdecydujecie się na bardziej dokładne mycie, czy też nie chcecie się brudzić w smarach i oleju można podjechać do najbliższego serwisu (i mówię tu o SERWISIE rowerowym) to tamże taki łańcuch umyją w płuczce, a także jeśli to jest łańcuch z górnej półki to i w płuczce ultradźwiękowej za odpowiednią opłatą, choć nie każdy serwis taką posiada, ale jeśli nam zależy i jest sens to można popytać o taka usługę.

     Olej na warunki suche

Gdy nadejdzie lato warunki pogodowe sprawiają, że nasz kochany rower potrzebuje innego podejścia do pielęgnacji łańcucha. Olej na warunki suche to olej, który ma mniejszą lepkość. jest też mniej gęsty co powoduje, że piasek i kurz nie osadzają się na ogniwkach.

Powyżej propozycja firm Finish Line i Expand Industry. To oleje sprawdzone, które są też znane i cenione w środowisku kolarskim. Osobiście testowałem na swoim rumaku i jestem zadowolony z ich jakości.

Istnieją też oleje o specjalnym przeznaczeniu

Tutaj mamy ciekawą propozycje EXpand’a mianowicie

Chain Fluo Oil 100 ml warunki suche, znacznik UV

Chyba jedyny producent, który zastosował tą technologię, ale mogę się mylić. znacznik UV co to?
No właśnie, dzięki lamce z diodą UV możemy określić stan nasmarowania łańcucha. Co do tego oleju jeszcze nie maiłem okazji tego sprawdzić, ale postaram się przy nadarzającej się okazji to sprawdzić  i napiszę coś o tym. Producent przeznaczył ten olej na warunki suche, czyli lato, może kiedyś i na warunki mokre powstanie z tą technologią UV.

Na warunki ekstremalnie ciężkie

I znów propozycja od Expand’a

Gdy jeździsz w błocie i wodzie to właśnie ten olej jest zalecany. Pomyślisz a kto w takich warunkach jeździ? ? Między innymi ja 🙂 Mając rower typu fatbike to idealne warunki dla takiego sprzętu. W kolejnym  artykule coś o tym napiszę. Wróćmy jednak do olejów. Czym się charakteryzuje ten olej?

Olej z dodatkiem disiarczku molibdenu dedykowany dla cyklistów, którzy poruszają się w ekstremalnie trudnych warunkach pogodowych, w których występuje błoto i woda.

*precyzyjny aplikator, który ułatwia smarowanie ogniwek

*rzadkie smarowanie łańcucha

*wodoodporny

*błoto spływa po strukturze olejowej i nie klei się do jego powieszchni

* żywotność łańcucha jest znacznie dłuższa

Ostatnim produktem jest olej na warunki wysokiego zapylenia

tutaj znowu z pomocą przychodzi nam firma Expad Industry.

Wybierasz się na pustynię Błędowską, albo na plażę to właśnie tam jest najwięcej pyłu i piasku. Olej ten jest rzadki i ma właściwości antystatyczne co sprawdza się idealnie w takich warunkach.

podsumowując ten artykuł

Oleje są dla roweru jak balsam na części ruchome. Jeśli zadbasz o swój rower, będzie służył Ci długo i odwdzięczy się przyjemnością z odbywanej podróży, czy to długiej, czy krótkiej.

pamiętaj „kto smaruje ten jedzie”, ale najpierw go wyczyść. 🙂