Wybieramy oświetlenie do rowerów szosowych

Wybieramy oświetlenie do rowerów szosowych

Każdy, kto jeździ rowerem, powinien zadbać o oświetlenie pojazdu. Nie ma znaczenia, czy jeździsz wyczynowo, czy rekreacyjnie, korzystasz z roweru szosowego, czy innego typu. Zawsze warto zadbać o doskonałą widoczność. W tym artykule wyjaśnię, jakie lampki rowerowe musisz mieć, jak je wybrać i mocować do roweru.

Dlaczego widoczność rowerzysty jest ważna?

Rower szosowy najlepiej sprawdza się na równych nawierzchniach. Używa się go do jazdy po asfalcie i twardych podłożach. Jest więc tym najczęściej wybieranym. Korzystają z niego amatorzy jazdy rekreacyjnej, czy osoby dojeżdżające rowerem do pracy. Jadąc ulicą, trzeba być dobrze widocznym, szczególnie o świcie i po zmroku. Wówczas kierowcy samochodów, a także inni rowerzyści i piesi widzą mniej. Dobre oświetlenie rowerowe sprawia, że można nas zauważyć z większej odległości. W efekcie ryzyko zderzenia z innym uczestnikiem ruchu drogowego jest mniejsze.

Używając świateł do roweru, a także odblaskowych elementów stroju jesteśmy bezpieczni. Nie tylko dlatego, że unikamy stłuczki. Sami też lepiej widzimy, np. nierówności na drodze i drobne przeszkody. Zauważając niebezpieczeństwo odpowiednio wcześnie, możemy spokojnie je ominąć, bez gwałtownych manewrów grożących utratą równowagi.

Przednie i tylne światło

Tak samo, jak samochód rower powinien mieć światła z przodu i z tyłu. Tylne oświetlenie na rower służy sygnalizacji pozycji rowerzysty. Jest ono zazwyczaj w kolorze czerwonym. Z przodu zakłada się światło białe. Jego zadaniem jest zapewnienie nam widzenia drogi przed nami. Kolory te są analogiczne do świateł samochodowych.

Ważne jest, aby miały odpowiednią moc i były dobrze ustawione. Co to oznacza? Dzięki oświetleniu jazda rowerem ma być bezpieczniejsza i przyjemniejsza niezależnie od pory dnia. Lampki muszą być dość mocne, żeby zwiększać pole widzenia, ale na tyle słabe, aby nie oślepiać nas i innych osób na drodze. Ustawiając lampkę z przodu, zadbajmy o maksymalną widoczność, ale nie świećmy kierowcom w szyby aut.

Pamiętajmy też o przepisach regulujących sposób montażu. Lampka na przód musi znajdować się co najmniej 25 cm od podłoża i nie wyżej niż 150 cm.

Jak do roweru szosowego wybrać lampki?

Wybór oświetlenia rowerowego wydaje się prosty, jednak na rynku znaleźć można wiele typów lampek. Jakie kryteria brać pod uwagę podejmując decyzję?

  1. Moc światła – lepiej wybierać jaśniejsze z możliwością regulacji mocy. To pozwoli poruszać się w każdych warunkach bez oślepiania innych osób na drogach. Dobrze też stawiać na światło działające jak najdłużej.
  2. Zasilanie – oświetlenie do roweru szosowego może być na baterię lub akumulator. Zaletą tej drugiej jest brak konieczności kupowania nowego oświetlenia po wyładowaniu. Możesz je ładować przy użyciu kabla USB i ładowarki telefonicznej.
  3. Wytrzymałość – jeżdżąc po mieście zazwyczaj poruszamy się prostymi drogami z dobrą przyczepnością. Inaczej jest na ścieżkach leśnych. Kolarze rozwijający w takich warunkach duże prędkości muszą wybierać lamki odporne na wstrząsy.

Wybór oświetlenia rowerowego a styl jazdy

Oświetlenie do rowerów szosowych jest wymagane tylko po zmroku. W ciągu dnia nie trzeba go włączać. To nie oznacza, że nie musimy brać pod uwagę jazdy o każdej porze. Wiele rodzajów oświetlenia rowerowego jest montowanych na stałe. Pamiętajmy wówczas o stabilności. Światło na rowery powinno jak najbardziej przylegać do ramy. Jest wtedy nieruchome.

Żeby mieć pewność, że będą pasować, postawmy na modele o regulowanej szerokości mocowania. Warto też kupić zestaw oświetlenia, w którym obie lampki będą w tym samym rozmiarze.