klucze

Klucz dynamometryczny do roweru

Klucz dynamometryczny do roweru. Śruby , śrubki i śrubeczki. czym to wszystko podokręcać, aby było dobrze?

Klucz dynamometryczny Bontrager

Gdy posiadasz rower szosowy, lub każdy inny z karbonu powinieneś wiedzieć z jaką siłą dokręcić wspornik kierownicy czy siodła, aby nie uszkodzić ramy. Wars tatowe narzędzia są nieporęczne gdy chcemy coś poprawić w drodze. Bontrager udostępnił użytkownikom ciekawe rozwiązanie tego problemu. Mieści się w kieszeni czy małej torebce pod siodłowej, prosty w użyciu, jak w reklamie medykamentów 🙂

oto On

Klucz dynamometryczny Bontrager
Klucz dynamometryczny Bontrager

Wartość tego klucza wyrażona jest w Nm i powyższy klucz posiada wartość 5Nm.

Zasada działania jest banalnie prosta. dokręcamy śrubę z taką siłą, aż usłyszymy „klik”, który jest też wyczuwalny w ręce.

Jeden klucz dynamometryczny na wiele śrub

Bontrager w swojej ofercie ma klucze z końcówką imbusa w rozmiarach 4 i 5mm. Jednak każdy z nich kosztuje ok 80zł. Jest jednak sposób aby jednym kluczem dokręcać śruby z różną średnicą imbusa. Bontrager docelowo osadził końcówkę na kleju uniemożliwiającą jej wymianę, jednak po podgrzaniu jej możemy ją zdemontować kombinerkami 🙂

W ten sposób nie zmieniamy wartości Nm klucza ale mamy możliwość zmianę końcówki i zaoszczędzimy drugie 80zł na klucz o innej średnicy 🙂 Gdybyśmy jednak chcieli dokręcić śruby z siłą 6.8Nm to czeka nas zakup drugiego klucza Bontrager w kolorze czarnym. Pamiętaj możesz zmienić tylko końcówkę klucza a nie jego siłę docisku.

klucz Bontrager 5Nm
klucz dynamometryczny Bontrager 5Nm
klucz dynamometryczny Bontrager 6.8Nm
klucz dynamometryczny Bontrager 6.8Nm

Klucz dynamometryczny po co to?

Aby uniknąć sytuacji gdzie zły dobór siły dokręcenia może doprowadzić do zniszczenia roweru, przy zbyt dużym dokręceniu śrub. Zbyt mały docisk może doprowadzić do wypadku, dlatego klucz dynamometryczny jest dobrą inwestycją do naszego warsztatu. Zapytasz a skąd mam wiedzieć jaka siła jest potrzebna tu czy tam? To bardzo dobre pytanie, producenci rzadko kiedy opisują śruby czy połączenia wymaganymi wartościami. Najlepiej w tym przypadku wychodzi firma Trek, gdzie jasno opisuje z jaką siłą dociskamy dany element i jest to wzór dla innych. A co zrobić gdy niema takich informacji? Najlepiej poszperać w instrukcji na stronie producenta roweru, lub na stronie producenta danego komponentu.

Klucz dynamometryczny – nic na „oko”

Gdy posiadasz rower z ramą karbonową i sztycę to jest wymóg abyś nie dokręcał obejmy „na oko”.

Prawidłowe zamocowanie powinieneś zacząć od użycia pasty np. Finish line Carbon Grip, zapobiega ona zjeżdżaniu sztycy w ramie a także zakleszczaniu się w niej. Siła docisku nie powinna przekraczać 5Nm. W większości przypadków siła 4Nm jest deklarowana przez producentów.

Podsumowanie

Nie ryzykuj! Źle dokręcona śruba może doprowadzić do zniszczenia Twojego drogiego (sercu) roweru. Zaoszczędzisz stówę a stracisz tysiące. Dlatego pomyśl o kluczu dynamometrycznym, lub odwiedź serwis rowerowy który poodkręca prawidłowo wszystkie połączenia.

A dla tych co serwisują i nie tylko zachęcam do zapoznania się z tym ciekawym przyrządem, czyli HBT-1